Open readspeaker blockpopup
Zo vergroten Haaglanden en Zuid-Holland Centraal hun NT1-bereik
De arbeidsmarktregio’s Haaglanden en Zuid-Holland Centraal hebben een gefaseerde aanpak opgesteld om meer NT1'ers te bereiken.
In de arbeidsmarktregio Haaglanden heeft 1 op de 5 inwoners moeite met taal en rekenen. Voor de regio Zuid-Holland Centraal is dat 1 op de 8 inwoners. Deze mensen beschikken over onvoldoende basisvaardigheden om goed te kunnen meedoen in de maatschappij. En dat heeft ook effect op hun levens. Zij vinden bijvoorbeeld minder snel een baan of hebben minder grip op geldzaken. Dit is voor de regio's aanleiding om een goede aanpak te bedenken waardoor ze deze inwoners kunnen bereiken en toe te leiden naar aanbod om hun basisvaardigheden te verbeteren.
Gefaseerde aanpak
De gemeenten in deze regio’s zetten zich al langer in om laaggeletterdheid te verminderen. Hun visie en doelen zijn vastgesteld in de regionale programma’s Aanpak Laaggeletterdheid 2021-2024. Vanuit deze programma’s zijn Taalhuizen uit Haaglanden en Zuid-Holland Centraal aan de slag gegaan met een aanpak die kan helpen bij een groter bereik van de NT1-doelgroep. Onze adviseur Arnout Timmerman en Probiblio ondersteunden hierbij. Het resultaat is een interventiebeschrijving die bestaat uit drie fases:
- Inzet van data en gebruik van de mogelijkheden van het taalnetwerk
- Persona’s maken en lokale partners herkennen
- Motiverende gespreksvoering
“Door de enorme bak aan ervaring die Taalhuizen hebben, kunnen zij een goede vertaalslag maken van gemeentelijke doelstellingen naar de uitvoerende praktijk. Zij weten wat nodig is.”
– Iris Coster, adviseur Basisvaardigheden Probiblio
1. Aan de slag met data
De eerste stap is het achterhalen waar in je gemeente mensen met beperkte basisvaardigheden wonen. Vervolgens breng je beleidsinformatie van de opdrachtgever in kaart. Daarna kan je bepalen in welke wijken de beoogde groep het grootst is en je de meeste impact kan maken. Daarnaast kijk je ook goed naar wat je met jouw middelen en capaciteit kan aanbieden en met welke lokale partners je het beste kan samenwerken.
2. Opstellen van persona’s
Door de doelgroep een gezicht te geven, maak je het benaderen van deze mensen concreter. Na het maken van de persona’s vorm je een groep van professionals en vrijwilligers van verschillende organisaties. Nodig hierbij ook ervaringsdeskundigen uit. Ga vervolgens in deze groep in gesprek over de persona’s. Daarna kan je aan de slag met het vaststellen van de vindplaatsen van de NT1’ers. Hierdoor kun je gericht organisaties of bedrijven (nieuwe samenwerkingspartners) benaderen die naar de doelgroep kunnen toeleiden.
3. Maak gebruik van motiverende gespreksvoering
Als mensen vanuit zichzelf niet gemotiveerd zijn, is het lastig ze te activeren om iets nieuws te doen. Het is daarom belangrijk om te werken aan de intrinsieke motivatie. Dit kun je doen door motiverende gespreksvoering. Hier zijn verschillende trainingen voor te volgen.
“Aan gemeenten geven we het advies om in de subsidiebeschikking vast te leggen dat een plan om het bereik van de NT1-doelgroep te vergroten, onderdeel is van de subsidievoorwaarden.”
– Arnout Timmerman, adviseur Stichting Lezen en Schrijven
Actieplan
Na alle stappen uit de fases stel je een actieplan op. Kijk daarbij goed naar de doelgroepen, doelen vanuit het taalbeleid en wat voor jou en je partners werkt. En wat met jouw middelen en capaciteit haalbaar is.
Zelf aan de slag?
Lees de hele aanpak van Haaglanden en Zuid-Holland Centraal in de download hieronder.
Praktijkvoorbeeld NT1-bereik in Haaglanden en Zuid-Holland Centraal
Meer weten?
Neem contact op met onze adviseur.Arnout Timmerman
Adviseur- Mail Arnout
- 06 25118046 06 25118046