Open readspeaker blockpopup
Aanpak laaggeletterdheid in gemeenten
Gemeenten zijn onmisbaar in de aanpak van basisvaardigheden. Zij ontwikkelen, realiseren en monitoren een lokale aanpak om mensen met beperkte basisvaardigheden te vinden en te scholen. Wij helpen daarbij.
5 onderdelen
Samen met gemeenten werken we aan 5 belangrijke onderdelen van de aanpak:
- Invulling van de regierol
- Integrale aanpak in het sociaal domein
- Samenwerking: uitvoering in lokale netwerken
- Vinden en bereiken van de doelgroep
- Kwaliteit en samenhang van het aanbod
Ondersteuning voor gemeenten
Gemeenten hebben de regierol in de aanpak van basisvaardigheden voor hun inwoners. We ondersteunen gemeenten met ons landelijke programma ‘Aanpak laaggeletterdheid in gemeenten 2020-2024’. Dit doen we met advies, praktijkvoorbeelden, interventies, instrumenten en lesmaterialen. Onze adviseurs in de regio bieden deze ondersteuning.
Thema's
Basisvaardigheden zijn belangrijk voor de zelfredzaamheid van inwoners. 1 op de 6 inwoners heeft beperkte basisvaardigheden. Dat maatschappelijke probleem hangt samen met veel andere maatschappelijke problemen. Bijvoorbeeld problemen rond werk, schulden of gezondheid. Daarom focussen we in de samenwerking met gemeenten op een aantal (beleids)thema’s:
Praktijkvoorbeelden
Wil je je aanpak concreet maken? De ervaringen van andere gemeenten kunnen je helpen. Lees hier hoe andere gemeenten de basisvaardigheden van hun inwoners verbeteren.
Over het programma
Sinds 2020 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de aanpak van basisvaardigheden. In de ‘Vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020-2024’ vroeg de Rijksoverheid ons gemeenten te ondersteunen bij de opzet en uitvoering van de aanpak van basisvaardigheden. Gemeenten waarderen onze samenwerking gemiddeld met het rapportcijfer 8. In onze Jaarverslagen lees je meer over de resultaten van het programma.