Al 40 jaar is het in Nederland bekend dat er volwassenen zijn die, hoewel zij hier op school hebben gezeten, moeite hebben met lezen en schrijven. Hierdoor kunnen zij minder goed in de maatschappij functioneren. Mensen die deze problemen ervaren en in Nederland op school hebben gezeten worden ook wel NT1’ers genoemd. Tegenwoordig weten we dat zij ook vaak moeite hebben met rekenen en digitale vaardigheden. Rijk, gemeenten, instellingen, docenten en vrijwilligers proberen al meer dan 40 jaar deze volwassenen te bereiken en te ondersteunen in het alsnog verwerven van deze basisvaardigheden. Helaas kunnen we daaruit niet concluderen dat het probleem voortvarend genoeg is aangepakt. Het antwoord op de vraag hoe we laaggeletterdheid onder NT1’ers effectief kunnen bestrijden, is nog steeds niet gevonden. In dit boekje geven de auteurs een overzicht van wat er de afgelopen 40 jaar voor deze groep is gedaan. Ook doen zij aanbevelingen voor een effectievere aanpak in de toekomst. Want zoals men vroeger al zei: “Leren lezen en schrijven is een recht, geen voorrecht!”

Het recht op leren: ook voor NT1’ers?

31 oktober 2018