Gemeenten De Wolden en Hoogeveen: “Samenwerken zit hier in het water”
Gemeenten De Wolden en Hoogeveen: “Samenwerken zit hier in het water”.
Zo maak je samen het verschil in de lokale aanpak van basisvaardigheden
Wat is er nodig om lokaal het verschil te maken? Vanuit die vraag zijn de gemeenten De Wolden en Hoogeveen in Drenthe bezig met de aanpak van basisvaardigheden. Toch weten ze ook als geen ander: samenwerken is daarbij enorm belangrijk. Door kennis uit te wisselen en vooral samen op te trekken, zijn deze gemeenten hard op weg om een duurzame aanpak neer te zetten. “En ja, dat vraagt een lange adem”.
We spreken Albert Haar en Mark Tuit, wethouders met de portefeuilles cultuur en onderwijs bij de gemeenten De Wolden en Hoogeveen. De twee gemeenten trekken samen met elkaar op als het gaat over de aanpak van lage basisvaardigheden. De gemeenten vinden het namelijk belangrijk dat zoveel mogelijk inwoners én medewerkers bekend zijn met laaggeletterdheid en wat je er vervolgens aan kunt doen. “Als gemeente hebben wij een voorbeeldrol en die willen wij ook uitdragen.”
Geef mensen het gevoel dat ze erbij horen
Beide gemeenten nemen de aanpak van basisvaardigheden heel serieus, zo blijkt snel. Laaggeletterdheid is een thema dat belangrijk is voor beide heren. En dat komt onder andere doordat zij in deze streek zijn opgegroeid. Zo weten ze bijvoorbeeld wat deels de oorzaak is van de problemen. Albert: “Er is hier een hele sterke verhalende traditie. Verhalen vertellen aan elkaar en informatie op die manier delen is hier belangrijk.” Maar in de samenleving van nu, is het juist van groot belang om goed te kunnen lezen en schrijven dat ziet de wethouder ook. “Onze cultuur sluit daar niet op aan. Daar willen we aandacht aan besteden.” Dat betekent volgens de wethouder juist dat de gemeente mensen het gevoel wil geven dat ze erbij horen, in plaats van dat ze zich een buitenstaander voelen.
De doelgroep actief opzoeken
En dus zoeken de gemeenten de doelgroep actief op. Dat is ook het leidende principe in hun beleid. “Dat is een recente koerswijziging die we gaan inzetten,” geeft de wethouder van Hoogeveen toe. Zo willen de gemeenten bijvoorbeeld samen met Taalhuizen, sportverenigingen, scholen én kerken meer aandacht creëren rondom laaggeletterdheid. Daar zijn ze al goed mee op weg. Bijvoorbeeld door een hele maand uit te trekken voor lezen en schrijven, waarin allerlei activiteiten werden georganiseerd. Natuurlijk mét meerdere partijen. Ze namen podcasts op, er werd een ‘Bondgenotenavond’ georganiseerd over het belang van geletterdheid op de werkvloer en de postercampagne ‘Herken je Dit?’ ging van start. Hierbij vragen partners van het Taalhuis elke maand met een andere invalshoek in hun organisatie aandacht voor verschillende vragen die minder geletterde mensen kunnen hebben.
Maar de gemeenten doen nog meer: zo organiseerde gemeente Hoogeveen tijdens het ‘Armoedecongres’ een workshop die specifiek gericht was op het herkennen en doorverwijzen van laaggeletterdheid, juist omdat er vaak een relatie is tussen armoede en laaggeletterdheid. En in De Wolden werkt de gemeente samen met kinderopvang, organisatie Welzijn de Wolden, Humanitas en Het Taalpunt zodat gezinnen een taalcoach krijgen die helpt in de taalontwikkeling thuis.
Het zijn maar een paar van de voorbeelden over hoe de gemeenten samenwerken met lokale partners. “Die contacten met de maatschappij zijn echt nodig,” zegt Mark daarover.
Er is hier een hele sterke verhalende traditie. Verhalen vertellen aan elkaar en informatie op die manier delen is hier belangrijk"
–
Albert Haar
Samenwerken op allerlei vlakken
Die samenwerking opzoeken met verenigingen, bedrijven en andere lokale partners is voor de gemeenten vrij vanzelfsprekend. En dat is niet zo gek, want: “samenwerken zit hier in het water,” aldus Mark. De gemeenten hopen dan ook dat meer van dit soort partijen op termijn gaan meedoen in de aanpak. “Lokaal maakt echt het verschil. Je moet je ook afvragen wát je nodig hebt om lokaal het verschil te maken.” Samen met de andere gemeenten in Drenthe werken De Wolden en Hoogeveen al ruim 10 jaar samen in de aanpak van basisvaardigheden in de vorm van het Bondgenootschap.
Mark: “Er zit veel verschil in de 12 gemeenten. Tegelijkertijd is het ook nodig om te kijken wat goed is voor iedereen. Dan bekijk je wat je regionaal moet regelen.” Albert voegt daar nog aan toe: “Samenwerking houdt ook in dat je je bezighoudt met de ander. Die moet je dan ook willen leren kennen. Dan pas kun je kijken wat je gemeenschappelijk kunt doen en wat je samen beter kunt doen.” Bibliotheken zijn bijvoorbeeld zo'n voorbeeld van wat je samen kunt doen. Albert: “Het is een ontmoetingspunt waar je letters kunt vinden en waar je elkaar beter kunt leren kennen. Waar je digitale ondersteuning kunt krijgen als je die nodig hebt.” Kortom: een plek waar je elkaar ontmoet én kan leren. Albert pauzeert even en eindigt dan: “Ik zou de bibliotheek als een nieuwe brink willen zien.”
Een paar tips van de gemeenten De Wolden en Hoogeveen:
Denk over de grenzen van je eigen gemeenten en werk samen met elkaar
Zet ervaringsdeskundigen in om de schaamte te doorbreken
Bekijk wat lokaal nodig is en bekijk wat je regionaal moet regelen
Neem de tijd voor een goede aanpak: resultaten zie je niet meteen
Wil je meer weten over hoe je regionaal het verschil kan maken?