Open readspeaker blockpopup
Flevoziekenhuis
Interview met: Peter Pels Manager communicatie Flevoziekenhuis
Bewustwording zorgverleners en digitale informatie op maat
Het Flevoziekenhuis besteedt, in samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven, al ruim drie jaar aandacht aan laaggeletterdheid. Deze aandacht is gericht op zowel medewerkers als patiënten.
Peter Pels: “Hoewel laaggeletterdheid veel voorkomt in Almere, was het binnen de zorg nog relatief onbekend. Wij hebben in eerste instantie workshops georganiseerd voor medewerkers, gericht op bewustwording en herkenning. Richting patiënten en bezoekers brengen we het onderwerp onder de aandacht met posters en flyers. Ook tonen we informatieve dia's en video’s op de beeldschermen in de wachtruimten van het ziekenhuis.”
Interne promotieactiviteiten
“Om draagvlak en bewustwording te creëren onder zorgverleners, is veel interne promotie nodig. Wij bieden artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten informatie over ‘Herkennen en hoe verder?’, vragen aandacht via interne middelen als intranet en organiseren acties, zoals een ludieke kijkdoosactie op de verpleegafdelingen. Dat sloeg wel aan, maar had slechts tijdelijk effect.”
Uit een klein onderzoek onder onze medisch specialisten is gebleken dat de meesten zich bewust zijn van het voorkomen van laaggeletterdheid, maar ook aangaven: 'ik was me niet bewust dat het aantal laaggeletterden zo groot is in Almere".
– Peter Pels
Bewustzijn
“Uit een klein onderzoek onder onze medisch specialisten is gebleken dat de meesten zich wel bewust zijn van het voorkomen van laaggeletterdheid, maar ook aangaven: ‘ik was me niet bewust dat het aantal laaggeletterden zo groot is in Almere’. Zij houden tijdens hun consult rekening met laaggeletterden door extra goed te luisteren en bij twijfel door te vragen. De meesten gaan niet zelf het gesprek aan met hun patiënt over laaggeletterdheid. De raad van bestuur vindt, mede uit oogpunt van veiligheid van zorg, de aandacht voor laaggeletterden belangrijk. Maar de aanpak van laaggeletterdheid is geen kerntaak van het ziekenhuis. Het blijkt lastig om iedereen daadwerkelijk mee te krijgen en de aandacht voor dit onderwerp op de lange termijn vast te houden.”
Taalspreekuur en Taal voor het Leven
“In samenwerking met Taal voor het Leven en de gemeente Almere zijn we een Taalspreekuur gestart in de centrale hal. Hiervoor hebben we ons eigen pictogram op banners en posters ontwikkeld, zodat we de doelgroep konden bereiken zonder al teveel tekst te hoeven gebruiken. Het ging om een uur in de week, waar gemiddeld één serieuze geïnteresseerde op af komt. Deze mensen kregen van twee taalvrijwilligers informatie op maat over taalscholing. Met name in de beginperiode is ook een aantal medewerkers op het Taalspreekuur afgekomen.
Het spreekuur is inmiddels gestopt, omdat er te weinig mensen op afkwamen.”
Hoewel laaggeletterdheid veel voorkomt in Almere, was het binnen de zorg nog relatief onbekend.
– Peter Pels
Inforium
“We informeren patiënten steeds meer via Inforium, een systeem dat ontwikkeld is in het Flevoziekenhuis en ook door veel andere zorgaanbieders wordt gebruikt. Met Inforium kunnen zorgverleners gemakkelijk digitale informatie op maat naar patiënten sturen. Dit biedt de mogelijkheid om meer gebruik te maken van beeldinformatie zoals filmpjes en animaties, waardoor patiënten minder afhankelijk zijn van tekst. De informatie kan ook makkelijk worden gedeeld met familieleden. Patiënten zijn hier erg positief over.”