![](/sites/default/files/styles/large/public/2024-08/Bibliotheek%20Kennermerwaard%20-%20leuke%20foto3%20%28002%29.jpg?itok=UVCyHS94)
Open readspeaker blockpopup
Het Journaal in Makkelijke Taal dagelijks op tv vanaf 9 september
Het nieuws voor iedereen in begrijpelijke taal.
Vanaf 9 september zendt de NOS elke dag om 17.00 een journaal in makkelijke taal uit. Het Journaal in Makkelijke Taal is tot stand gekomen na een onderzoek met de NOS, Stichting Lezen en Schrijven en ervaringsdeskundigen.
Op basis van onderzoek dat wij samen met de NOS én ervaringsdeskundigen deden in 2021, ontwikkelde de NOS Nieuws van de Week, waarbij wekelijks drie nieuwsonderwerpen aan bod komen in begrijpelijke taal.
Vanaf 9 september komt de NOS nu ook met een dagelijks journaal in makkelijke taal. Dit dagelijkse journaal vervangt het reguliere journaal op dit tijdstip. Zo blijven ook mensen die minder goed kunnen lezen en schrijven goed op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. Het reguliere nieuws is voor hen namelijk niet altijd goed te volgen. Te veel moeilijke woorden, te veel onderwerpen of er wordt te snel gepraat.
Minder onderwerpen en meer uitleg
Op basis van het onderzoek, heeft de NOS het Journaal in Makkelijke Taal verder ontwikkeld. Dit dagelijkse journaal heeft minder onderwerpen dan de andere journaals. De presentator geeft meer uitleg en praat langzamer. Ook is het tempo en het gebruik van beeld rustiger.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die moeite hebben met lezen en schrijven een enorme nieuwsbehoefte hebben. Maar dat het vinden van nieuws voor hen moeilijk is. En als ze het vinden, het begrijpen van de berichten lastig is. Ook geeft 66 procent van de (ex-)laaggeletterde deelnemers aan het onderzoek aan dat ze via tv nieuws willen volgen. Omdat ze op tv het nieuws het beste begrijpen. Bij niet-laaggeletterde deelnemers volgt maar 27 procent nieuws via tv. Zij kiezen meer en vaker voor (nieuws)apps. Daarom is het extra goed dat NOS deze stap zet: een vast journaal in makkelijke taal op tv.
De NOS vindt dat zij als publieke omroep de taak heeft om nieuws toegankelijk te maken voor iedereen. Ook voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Als Stichting Lezen en Schrijven vinden wij het belangrijk dat iedereen het nieuws kan volgen. Daarom zijn we erg blij dat na het wekelijkse journaal er nu ook een dagelijks journaal komt in makkelijke taal.