Open readspeaker blockpopup
UNDESIGN: Studenten HKU aan de slag met laaggeletterdheid
Voor het derde achtereenvolgende jaar dompelden 120 tweedejaarsstudenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) zich een hele week onder in het thema laaggeletterdheid tijdens de UNDESIGN week.
De week startte met een introductie in Design Thinking, en samen met de Bibliotheek Utrecht gaven wij presentaties over laaggeletterdheid. Het persoonlijke verhaal van Taalambassadeur Melvin over de impact van laaggeletterdheid op zijn leven maakte veel indruk. Ook werd de Escape Koffer ingezet. Daarmee konden studenten zelf ervaren hoe het voelt om laaggeletterd te zijn.
Aan de slag met Design Thinking
Na de introductie gingen studenten met elkaar aan de slag, om oplossingen te bedenken voor mensen die moeite hebben met hun basisvaardigheden. De aanpak die ze hiervoor gebruikten was Design Thinking. Ze verzamelden inzichten, formuleerden vragen en bedachten ideeën om de uiteindelijke oplossingen te testen en te verbeteren.
Finale
Op donderdag presenteerden de 19 groepjes de oplossingen aan de jury, bestaande uit Anouk Prins van Bibliotheek Utrecht, Souwie de Wijn van HKU en onze adviseurs Roxanne van der Pluijm en Miriam Bosman. De jury keek naar drie elementen; de verbeterslagkracht van de oplossingen, de waarde voor het individu en de samenleving, én originaliteit.
In de finale bleven drie ontwerpen over:
- De ‘Iedereen-telt-speld’; een speld als sieraad, waarmee iemand kan aangeven dat hij/zij moeite heeft met lezen en schrijven;
- Beeldsluiter: eenvoudig en aantrekkelijk vormgegeven bijsluiter bij medicijnen;
- ‘Vraagteken en Helpende Hand’; een preventiestrategie voor Pabo’s.
Ook was de jury gecharmeerd van het ‘Buddysysteem’; ANWB voor digitale problemen op het werk.
En de winnaar is…..
‘Vraagteken en Helpende Hand’ werd de winnaar. In deze preventiestrategie voor Pabo’s kunnen kinderen in de klas stickers verdienen wanneer ze vragen stellen als ze dingen niet begrijpen en wanneer ze andere kinderen helpen. De jury waardeerde dit ontwerp omdat het laaggeletterdheid bij de oorzaak aanpakt en het hulp vragen op jonge leeftijd beloont. Bovendien werden in dit ontwerp de toekomstige leerkrachten op de Pabo getraind om laaggeletterdheid te helpen voorkomen.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met onze adviseur Miriam Bosman.
Miriam Bosman
Projectleider Taal werkt!- Mail Miriam
- 06 15 55 43 32 06 15 55 43 32