Open readspeaker blockpopup
‘Spelenderwijs leren is inspirerend.’
In het project gamificatie en serious games ontwikkelen we een game voor jongeren. Daarin leren zij wat er vanaf hun achttiende allemaal op hen afkomt. Hoe gaat dit precies? Onze adviseur Nanja Jessen, Maurice Hommen van het Gilde ICT College én Suzanne Moens van Raccoon Serious Games vertellen er meer over.
Onze adviseur Nanja Jessen houdt zich bezig met het bereiken van laaggeletterde jongeren. Vanuit die rol adviseert ze in het project gamificatie en serious games. Binnen dit project ontwikkelen we twee producten. Een spel met digitale onderdelen voor laaggeletterde ouders van schoolgaande kinderen. En een game voor jongeren die met taal-en rekenachterstanden de arbeidsmarkt dreigen op te gaan. Die laatste maken we in samenwerking met Gilde Opleidingen Economie & Technologie of ICT College en Raccoon Serious Games.
Nanja: “De game richt zich vooral op jongeren die net achttien zijn geworden. Als je achttien wordt, komt er veel op je af. Bijvoorbeeld: een zorgverzekering of aansprakelijkheidsverzekering kiezen en belastingaangifte doen. Hierover willen we jongeren informeren via de game.” Ze leren door het spelen van de game wat er op hen afkomt als ze achttien worden en hoe ze dit het beste kunnen aanpakken.
Leerlingen als testers
We willen daarom, dat de game zo goed mogelijk bij jongere past. Hiervoor hebben we verschillende testen gedaan. Dit deden we samen met Raccoon Serious Games. Suzanne Moes is ontwerper bij Raccoon. “We hebben de leerlingen gesproken en gevraagd wat zij belangrijk vinden in games.” Nanja vult aan: “Zij vonden het bijvoorbeeld belangrijk, dat er een scorebord in de game zit. Zo kunnen ze zien hoe goed ze het doen.”
Ook Gilde Opleidingen Economie & Technologie of ICT College van Gilde Opleidingen heeft ons ontzettend geholpen met deze testen. De sector Zorg en Welzijn in Venlo en Economie en Technologie Roermond in het bijzonder. “Wij hebben een ICT-opleiding,” zegt Maurice Hommen. Hij vervolgt: "De ICT-studenten moeten vaak ook een testfase doorlopen voor hun eigen projecten. Nu hadden zij de rol van tester en kunnen ze de andere kant van de testfase zien. Met andere woorden: hier leren ze ook van. En zij waren erg positief over de game! Spelenderwijs leren is inspirerend.”
Het vervolg
De game is nu nog volop in ontwikkeling. Maar zonder de hulp van de Gilde Opleidingen Economie & Technologie of ICT College van Gilde Opleidingen en Raccoon was het ons niet gelukt. “De degelijkheid en de structuur waarmee de stichting werkte vond ik erg prettig,” zegt Maurice Hommen. Daarmee bedoelt hij de afspraken en de communicatie met ons. Hij vult aan: “Daarnaast is de informatie nu in een ander jasje gegoten en leren de studenten spelenderwijs.”
Ons streven is om de volledige game vóór volgend schooljaar af te hebben.
Vragen?
Neem contact met ons op.Tim Groenenboom
Adviseur- Mail Tim
- 06 11 48 07 95 06 11 48 07 95
Nanja Jessen
Noord-Limburg- Mail Nanja
- 06 11418332 06 11418332