Screenen onder inwoners in de bijstand

Mensen die laaggeletterd zijn, zijn 3 keer vaker afhankelijk van een bijstandsuitkering dan mensen die niet laaggeletterd zijn. Ook zijn ze hier vaker langer afhankelijk van. Het is dus de moeite waard om inwoners in de bijstand te screenen op hun basisvaardigheden en ze te verwijzen naar aanbod waarmee ze deze vaardigheden kunnen verbeteren. Daarom hebben wij een stappenplan ontwikkeld dat klantmanagers en consulenten hierbij helpt.

 

Het stappenplan

Dit stappenplan helpt jou bij het in kaart brengen van het cursusaanbod in de buurt en bij het inrichten van een goed screeningsproces. Ook ondersteunt het je bij het voeren van een prettig gesprek met de deelnemer bij het doorverwijzen naar passend aanbod. En het helpt bij het opzetten van een structurele aanpak.

  • Stap 1: Zorg voor passend cursusaanbod in de buurt.
  • Stap 2: Bepaal welke inwoners in de bijstand je screent op basisvaardigheden.
  • Stap 3: Bepaal met welk instrument en op welk moment je screent.
  • Stap 4: Bespreek de uitslag en verwijs door.
  • Stap 5: Leg de uitslagen vast.
  • tap 6: Houd de focus op laaggeletterdheid.

Download het stappenplan voor meer informatie.

Download het stappenplan

 

Meer weten?

Of neem contact op met onze adviseur Annemijn Poot.

Annemijn Poot

Senior Adviseur