Open readspeaker blockpopup
Publiekscampagne 2022 gaat starten
We voeren al een aantal jaren de landelijke bewustwordingscampagne ‘Een van deze mensen…’. Deze continue campagne is gericht op het herkennen van laaggeletterdheid door te laten zien hoe onzichtbaar het is voor de buitenwereld. We hebben nu ook nieuwe uitingen aan de campagne toegevoegd die gaan over ouders en laaggeletterdheid.
In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven. Mensen van wie je het niet direct verwacht en aan wie je het ook niet altijd kunt zien. De meesten redden zich namelijk redelijk goed in het dagelijks leven. Maar ze hebben er wel last van. Bijvoorbeeld met solliciteren, reizen met het OV, het begrijpen van bijsluiters, of belangrijke brieven van school. Het is voor veel laaggeletterden lastig om over te praten. Het kan dus handig zijn als je weet waar je op moet letten. En waar je mensen kunt tegenkomen. Bijvoorbeeld op de school van je kinderen, de sportclub, zelfs in je familie of op je werk.
Wat gaan we doen?
Met korte filmpjes, social media advertenties, abri's, printadvertenties en radiospotjes willen we het onderwerp vooral dichterbij de Nederlanders brengen. Op onze website krijgen zij tips om de signalen te herkennen en het gesprek hierover te voeren. Op die manier willen we het onderwerp breder bespreekbaar maken en kan er meer begrip ontstaan.
Wat kan jij doen?
Heb je contact met de doelgroep? En wil je bijdragen aan het herkennen van laaggeletterdheid? Via onze adviseurs kun je binnenkort campagnemateriaal, zoals een poster en flyer, bestellen. Neem hiervoor contact op met je adviseur in de regio.
Online filmpjes en social media posts kun je nu al gebruiken voor je eigen kanalen. Deze kun je binnenkort downloaden via de Toolkit Communicatie van de Week van lezen en schrijven.