Open readspeaker blockpopup
Informatie over energie in eenvoudige taal
Gas en stroom zijn steeds duurder geworden. Veel mensen moeten nu meer betalen. Veel mensen krijgen daardoor problemen met hun geld. De overheid heeft regelingen gemaakt om te helpen. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die regelingen kent. En dat iedereen weet wat je zelf kunt doen om energie te besparen. Daarom vind je op deze pagina informatie over energie in eenvoudige taal.
Lesbrief over Energiekosten
We maakten een lesbrief met informatie over energiekosten in eenvoudige taal. Hiermee kunnen (taal)vrijwilligers en -docenten, laaggeletterden stap voor stap helpen bij het beter begrijpen van informatie over de energiekosten. Bijvoorbeeld met praktische oefeningen over wat je zelf kunt doen om energie te besparen. Of over hoe je een jaarrekening moet lezen. In de lesbrief staan allerlei vragen en opdrachten om samen te maken.
Lesbrief over de energiekosten
Informatie over het prijsplafond
In heel 2023 is er een prijsplafond voor gas, stroom en stadsverwarming.
Voor een deel van de energie die je verbruikt, is er een maximum prijs.
Voor dat deel betaal je nooit meer dan die prijs.
Ook niet als in jouw energiecontract een hogere prijs staat.
Gebruik je meer? Dan kom je boven het plafond uit.
Dan betaal je de prijs uit het contract met je energiebedrijf.
Let op! Heb je een energiecontract met een lagere prijs?
Dan betaal je die lagere prijs.
Informatiebrief over prijsplafond
Download hier de informatiebrief over het prijsplafond in eenvoudige taalInformatie over de energietoeslag
De energietoeslag is er vanaf 2022. Mensen met een laag inkomen krijgen geld.
Zo kunnen ze hun energierekening makkelijker betalen.
Mensen met een laag inkomen krijgen eerst 800 euro. En daarna nog 500 euro.
Samen dus 1.300 euro. Het is een regeling van de landelijke overheid.
Die geldt in heel Nederland.
Informatie over de energietoeslag in eenvoudige taal
Eenvoudige taal voor laaggeletterden
Meer weten over eenvoudige taal? Lees dan ook ons kennisblad Eenvoudige taal voor laaggeletterden. Daar vind je tips voor het schrijven van een eenvoudige tekst.
Meer weten?
Neem contact op met onze adviseurs.
Reint van der Vlis
Adviseur- Mail Reint
- 06 38 78 96 34 06 38 78 96 34

Marja Foppema
Adviseur- Mail Marja
- 06 50 64 26 82 06 50 64 26 82