Iemand heeft moeite met lezen en schrijven. Hij wil daar wat aan veranderen. Waar begint hij dan? Bij de Startfase! De Startfase is de eerste periode van het traject van iemand die zijn basisvaardigheden wil verbeteren. 8 medewerkers van leerwerkbedrijf SWB in Hengelo namen aan deze fase deel: “We weten nu waar we staan. En wat we willen leren.”

“Tijdens de Startfase zijn deelnemers bezig met vragen als: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?” vertelt onze adviseur Jolanda Beernink. “Aan het eind van Startfase weet een deelnemer aan welke onderdelen hij in een vervolgtraject gaat werken én waarom. Bijvoorbeeld het schrijven van een brief of het versturen van een e-mail.”

Samen aan de slag

De gemeente Hengelo wilde de Startfase aan laaggeletterde inwoners aanbieden. Wij adviseerden hen over hoe ze dat konden aanpakken. Uiteindelijk boden ze de Startfase aan bij leerwerkbedrijf SWB in Hengelo. 8 medewerkers gingen samen aan de slag. Tessa Kleizen, docent bij ROC Twente, gaf de lessen. Tessa: “Aan het begin is het belangrijk om kennis te maken en vertrouwen op te bouwen. Ook benadruk ik altijd dat deelnemers alles kunnen vragen. Daardoor kwam iedereen los. Deelnemers werkten gelijk aan hun eigen obstakels. En het materiaal waar we mee werkten is hartstikke praktisch.”

Maatwerk

“Tijdens de Startfase zetten alle deelnemers op hun eigen niveau stapjes”, vertelt Tessa. “2 dames mailden gelijk met elkaar. En blijven dat doen. Ook oefenden de deelnemers met hun eigen tablet of telefoon. Er was zelfs iemand die met procenten aan de slag wilde. De lessen versterkte ook de band tussen de deelnemers. Ze leerden elkaar beter kennen (Hou jij ook van carnaval? Ik ook!). Ze durfden te zeggen dat ze iets niet kunnen, stelden vragen en gaven elkaar complimenten. En ze ervaarden dat hun collega’s heel lief zijn en soms hetzelfde ervaren.”

Kippenvel

Medewerkers die deelnamen aan de Startfase voelden zich gezien door hun werkgever. Peter Havekort, leidinggevende bij leerwerkbedrijf SWB, is blij dat hij de Startfase aan hen kon aanbieden. Hij zegt: “De Startfase sloot goed aan op de vragen van de medewerkers. Bijvoorbeeld: Ik heb een mail verstuurd. Hoe weet ik of dat goed is gegaan? Of: Hoe werkt een app op mijn telefoon? Op een gegeven moment kreeg ik zelfs een appje van een deelnemer: ‘Ik kan nu appen. Haal jij de taart?’ Daar kreeg ik kippenvel van.”

Nog meer resultaat

Maar de Startfase leverde nog meer op. “Medewerkers die niet deelnamen praatten ook over wat zij nog willen leren. En uitdagingen waar ik niets van wist werden duidelijk”, vertelt Peter. “Dit jaar begint er sowieso nog een groep medewerkers met de Startfase. De gemeente financiert dit. We kijken zelf naar vervolgaanbod. En hoe we ervoor kunnen zorgden dat we de Startfase ook volgend jaar aan onze medewerkers kunnen aanbieden.”

Over de Startfase

Het doel van de Startfase is dat de deelnemer zelf beter zicht krijgt op zijn niveau, leerwensen en leerdoelen. Aan het einde van deze fase weet een deelnemer aan welke onderdelen hij in een vervolgtraject gaat werken en waarom. De duur van de Startfase is 15 - 20 uur. Een bijeenkomst duurt 2 – 2,5 uur.

Wil je de Startfase ook aan jouw medewerkers aanbieden? Neem dan contact op met jouw adviseur in de regio