Open readspeaker blockpopup
“Ideale leeromgeving door namaken realiteit.”
Pilot met VR-bril om laaggeletterdheid op de werkvloer te herkennen.
Laaggeletterdheid op de werkvloer herkennen. Er met medewerkers een gesprek over voeren. Het klinkt makkelijk, maar het kan in de praktijk moeilijk zijn. Om werkgevers te helpen, ontwikkelden VR-makers Rufus Baas en Bob de Jong een mooi hulpmiddel: de VR-ervaring. Rufus: “Door de realiteit met VR na te bootsen ontstaat een ideale leeromgeving.”
Veel werkgevers zullen het herkennen: je wilt werknemers die moeite hebben met lezen en schrijven graag helpen, maar je weet niet hoe. Want op welke signalen moet je letten? En hoe praat je over iets waar veel mensen zich voor schamen? De VR-bril helpt je om daarmee te oefenen. Rufus: “Werkgevers die de VR-bril opzetten belanden in een ‘echt’ gesprek. Ze zitten tegenover een medewerker die misschien laaggeletterd is en praten met hem over de terugkeer na ziekteverlof. Tijdens het gesprek ervaren ze op welke signalen ze kunnen letten en wat ze kunnen doen of zeggen om laaggeletterdheid te bespreken.”
Wegkijken lukt niet
In de 360 graden film zitten werkgevers recht tegenover de werknemer. Net zoals in het echte leven wordt het gesprek soms ongemakkelijk. Het liefst kijken mensen dan weg. Rufus: “Met een VR-bril lukt dat niet. Je bent namelijk één van de personages. Daardoor concentreren mensen zich beter op wat er gebeurt. Het maakt meer indruk. Je voelt: Wie ben ik in deze situatie? Wat zou ik doen? Hoe komt wat ik zeg of wat ik doe over op de ander?”
Geen druk
Tijdens het oefenen met een VR-bril zit je midden in de situatie. Maar er wordt niets van je verlangd. Rufus: “Dat is een van de grote voordelen van deze manier van leren. Je hoeft niets te doen, behalve ‘aanwezig zijn’.” Dat is prettig. Zeker voor werkgevers die oefenen met bijvoorbeeld een trainingsacteur spannend vinden en daardoor dichtklappen. “Met de VR-bril ervaar je hoe het voelt om zo’n gesprek te voeren. Dat levert bagage en zelfvertrouwen op. Daarna is het makkelijker om in het echte leven te oefenen of daadwerkelijk zo’n gesprek te voeren.”
Reflectie achteraf
Rufus: “De ervaring met de VR-bril wordt nog sterker door achteraf op de situatie te reflecteren. Wat gebeurde er? Wat deed het met je? Hoe voelde je je op dat moment? Wat zou je anders willen doen? Kijk nog eens, wat zie je nu? Zo leer je dat het herkennen en benoemen van laaggeletterdheid complex is. Maar je ervaart ook hoe je er op een prettige manier aandacht aan kunt besteden.”
Het middel staat niet op zichzelf
De resultaten van het oefenen met de VR-bril zijn erg goed, maar het is niet voldoende. Om als werkgever écht met laaggeletterdheid aan de slag te kunnen, moet je meer doen. Rufus: “Het beste is om theorie, ervaring en toepassing met elkaar te combineren. Zorg bijvoorbeeld dat je eerst voldoende kennis vergaart over het onderwerp, oefen daarna met de VR-bril en ga tot slot met een trainingsacteur aan de slag. Zo wordt het leren op een laagdrempelige manier steeds uitdagender.”
Een mooie pilot
Onze adviseur Roxanne van der Pluijm is enthousiast over dit nieuwe leermiddel: “Ik zocht al langer naar nieuwe manieren om werkgevers die met laaggeletterdheid aan de slag willen te laten leren. Ik ben blij dat we met de VR-bril en de film die Rufus maakte ons aanbod voor werkgevers kunnen uitbreiden. Op dit moment testen we de film in combinatie met een workshop die wij zelf ontwikkelden, zodat we werkgevers stap voor stap kunnen begeleiden in hun aanpak van laaggeletterdheid.”
Benieuwd naar de uitkomsten van deze pilot? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.