Angelique Quentin, Afdelingshoofd Publieksplein en Afvalinzameling: “De medewerkers zijn verbaal vaardig, maar we merkten dat sommigen bepaalde formulieren niet invulden. Ook kregen het secretariaat en de leidinggevenden veel vragen: “kan je dit regelen?” of “wil je even meekijken?” Ook namen medewerkers brieven mee naar huis om er met hun partner naar te kijken. Nu ze taalles volgen zien we enorme vooruitgang.”

De aanpak

Met gemeente Zoetermeer, Taalhuis Zoetermeer en Stichting Lezen & Schrijven is door het bedrijf een plan gemaakt om de medewerkers die hun taal willen verbeteren te scholen. Leidinggevenden inventariseerden de scholingsbehoefte bij hun medewerkers en via het Taalhuis is een docent van de Volksuniversiteit gevonden, die met behulp van de Taalmeter kijkt of iemand mogelijk laaggeletterd is. De taal- en digitaalscholingen vinden plaats in groepen van zes, direct na de ronden die de mensen in de buitendienst maken. Zo kost het de medewerkers zo min mogelijk extra tijd.

Wat levert het op?

Veertig medewerkers van de afvalinzamelingbedrijven, met Nederlands als moedertaal,  verbeteren hun taalvaardigheden en worden hierdoor zelfstandiger en zelfverzekerder.

Succesfactoren

  • Een koploper in je netwerk werkt stimulerend als je organisaties mee wilt krijgen. In dit geval geeft de gemeente het voorbeeld en schoolt eigen medewerkers.
  • Continuïteit is belangrijk en dat biedt je alleen met heldere randvoorwaarden en gemotiveerde docenten/vrijwilligers die kennis hebben van Taal voor het Leven.
  • Zorg voor gemak: medewerkers kunnen direct na hun ronde aan de slag in kleine groepen. Dit werkt goed, omdat het ze bijna geen extra tijd en moeite kost.
  • Waardering werkt. Vier de feestjes met elkaar, dat werkt motiverend!

Uitdagingen

  • Draagvlak en duidelijkheid zijn belangrijk. Zorg dat het maken van de Taalmeter serieus wordt genomen, zodat niemand ten onrechte te laag scoort.
  • Zorg voor continuïteit en deskundige docenten die kennis hebben van laaggeletterdheid bij mensen met Nederlands als moedertaal.

Vervolgstappen

  • De lessen gaan door en er worden voortgangstoetsen ingepland. Er volgen nieuwe (digi)taaltrajecten. Het is een doorlopend traject.
  • De gemeente wil meer organisaties meekrijgen. Het streven is in december 2017 een nieuw Taalakkoord te laten ondertekenen.