Kennis delen en leren van elkaar 

Hanneke Propitius, directeur van Stichting Lezen en Schrijven, opende de bijeenkomst. Zij benadrukte hoe belangrijk het is om als professional je kennis en ervaring te delen. Daarna warmde onze adviseur Aleida Berghorst de zaal op met een quiz over laaggeletterdheid. Speciaal voor de bijeenkomst was ook Dr. Natascha Notten uitgenodigd, om te vertellen over haar onderzoek. Ze legde uit hoe waardevol ‘gidsen’ zijn, voor mensen die aan de slag willen met het verbeteren van hun basisvaardigheden. En ze vertelde over haar nieuwe onderzoek naar kinderen van ouders die moeite hebben met lezen en schrijven.

Genoeg te kiezen

Na de presentatie van Dr. Notten gingen vijf verschillende workshops van start. Deze gingen bijvoorbeeld over begrijpelijke taal, het werken aan lage basisvaardigheden in het welzijnsdomein en een praktijkvoorbeeld van een apotheek.

Een van de meest bezochte workshops was ‘Wil de echte expert opstaan?’ Maar liefst vier ervaringsdeskundigen waren naar Roermond gekomen, om hun verhalen te vertellen en met de professionals in gesprek te gaan. De deelnemers hadden veel interesse in de ervaringen van deze taalambassadeurs. Aan alle tafeltjes in de zaal werd druk met elkaar gepraat.

Samen aan de slag

De groep bestond uit allerlei verschillende professionals. Er waren beleidsmakers, maatschappelijk werkers, welzijnsmedewerkers, docenten en professionals uit de schuldhulpverlening. Allemaal hadden ze in hun werk dagelijks te maken met lage basisvaardigheden. In tweetallen gingen ze aan de slag om contextgerichte vragen te bedenken, die ze in hun eigen werk kunnen gebruiken. Het doel was om na de workshop meteen te kunnen beginnen met het toepassen van wat ze geleerd hadden.

Belang van doorverwijzen

Bij het inzetten van contextgerichte vragen hoort een goede doorverwijzing. Uit de gesprekken bleek dat veel professionals mensen graag willen doorverwijzen naar een cursus, als ze merken dat iemand moeite heeft met basisvaardigheden. Maar dat ze niet altijd weten waar ze hen naartoe kunnen doorverwijzen. Of dat ze wel doorverwijzen naar een andere organisatie, maar eigenlijk niet weten of die persoon ook echt hulp krijgt. Samen bespraken ze, dat er te weinig contact is tussen de verschillende organisaties. En dat mensen hierdoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Daarom is een warme doorverwijzing zo belangrijk. Iemand actief helpen bij die stap. Bijvoorbeeld door te zeggen: "Ik ken een plek waar je dit kunt leren. Zal ik je helpen om daar een afspraak te maken?" 

Aan het einde van de workshop was iedereen het erover eens dat screenen met contextgerichte vragen een eenvoudige en effectieve manier is om lage basisvaardigheden te herkennen. Door dit toe te passen in hun werk, kunnen ze ervoor zorgen dat hun cliënten de juiste hulp krijgen. En daar waren ze allemaal enthousiast over.

Ervaringen en ideeën uitwisselen 

In totaal bezochten 71 professionals de Inspiratiebijeenkomst Basisvaardigheden, die werd georganiseerd door de Limburgse adviseurs van Stichting Lezen en Schrijven. En de reacties waren erg positief. Ze waren tevreden met alle informatie en voorbeelden die ze hadden gekregen. Iedereen ging naar huis met nieuwe ideeën en tips, die ze meteen in hun werk kunnen gebruiken. Een succesvolle en nuttige middag dus in het zuiden. Mooi om te zien dat de professionals in Limburg zo graag samen willen werken, om mensen met lage basisvaardigheden beter te helpen. 

 

Wil je weten welke activiteiten in jouw regio worden georganiseerd? 

Neem dan contact op met een adviseur bij jou in de buurt.