Onderzoek

Het onderzoek was een experiment met zowel spelers van De Schoolapp – Het Spel (interventiegroep) als niet-spelers (controlegroep). Deelnemers werden willekeurig toegewezen aan deze controle- en interventiegroep. Tussen april en juni 2023 deden tientallen deelnemers op ruim 12 locaties in Nederland mee. In het onderzoek keken we naar de kennis, de motivatie en de houding van spelers over digitale - en taalvaardigheden. Het onderzoek werd uitgevoerd door Universiteit Twente.

Belangrijkste resultaten

Inmiddels hebben we de eerste resultaten. Daarin zien we significante verschillen tussen spelers en niet-spelers. Spelers hadden positievere scores op het gebied van kennis en vaardigheden met schoolapps, motivatie om te leren, en een positievere houding ten opzichte van digitale en taalvaardigheden. Deze bevindingen suggereren een positieve invloed van De Schoolapp – Het Spel op de beoogde vaardigheden en houdingen.

Aanbevelingen en vooruitzichten

Het spel kan in het begin ingewikkeld zijn. Om nog meer inzicht te krijgen in de effecten van De Schoolapp – Het Spel zijn meer deelnemers en meer analyses nodig. 

Wat is onze volgende stap?

We gaan dus door met de analyse en validatie om een dieper inzicht te krijgen in de effectiviteit van De Schoolapp – Het Spel. We zoomen in op de middellange termijneffecten: gebruiken de spelers hun schoolapp bijvoorbeeld vaker?  En voelen zij zich meer betrokken bij de schoolactiviteiten van hun kinderen? We willen er ook voor zorgen dat jij als begeleider het graag inzet. Daarom zijn jouw feedback en suggesties heel waardevol. We nemen jullie input graag mee in het verdere ontwikkelingsproces.

Je kunt als begeleider, taalklas of groep nog steeds een bijdrage leveren aan het onderzoek. Lijkt je dit interessant? Dan horen wij dit graag. Neem dan contact op met projectleider Tim Groenenboom via timgroenenboom@lezenenschrijven.nl.

Meer weten of hulp nodig?

Neem contact op met onze projectleider
Tim Groenenboom

Tim Groenenboom

Adviseur