De lessen zijn van oktober tot en met maart en inmiddels is dit het tweede seizoen dat de lessen worden gegeven. De gemeentewerf Dalfsen Werkt heeft besloten de lessen in de winterperiode te plannen omdat het in deze periode minder druk is. Docent Thea Bleijenburg van het Deltion College geeft de mannen les. Daarom vroegen we Thea of ze wat meer kan vertellen over dit mooie project.

De groep

In september 2018 is het project gestart met de afname van de Taalmeter, een online screeningsinstrument wat een indicatie geeft van het taalniveau, bij ongeveer 50 werknemers. Bij de afname kregen 28 mannen de indicatie laaggeletterd. Uiteindelijk zijn hiervan 21 mannen gestart met een taaltraject. Op dit moment hebben er nog 17 taalles. Er zijn een paar deelnemers uitgestroomd vanwege verschillende redenen (andere baan, ziekte, etc.). De mannen nemen vrijwillig deel aan de taalles en vormen een diverse groep. De leeftijden variëren van 24 tot 63 jaar. De meesten hebben het lezen en schrijven nooit goed onderhouden, waardoor de kennis en vaardigheden zijn vervaagd. Het doel van de taallessen is onder andere om de mannen wat zelfstandiger te maken en wat meer zelfvertrouwen te geven. 

Inhoud lessen 

De mannen krijgen iedere woensdagochtend taalles in de brandweerkazerne van Dalfsen. Er zijn drie taalcoaches vanuit het Taalpunt Dalfsen die Thea ondersteunen tijdens de lessen. De groepen zijn ingedeeld in 3 taalniveaus: 0 tot instroom, instroom tot niveau 1F en vanaf taalniveau 1F. Thea: ‘Er is één deelnemer die niet kan lezen of schrijven. Voor hem is bijvoorbeeld het doel dat hij zijn hele naam kan schrijven. Voor hem is het heel belangrijk dat hij er gewoon is, dat hij meetelt en mee kan doen’. 

De les begint het eerste uur met een algemeen deel. Samen lezen ze dan uit de START-krant of bespreken ze een actueel onderwerp, waardoor ze spreekvaardigheid, luistervaardigheid en leesvaardigheid oefenen. Daarnaast staan er ook interessante artikelen in zodat je meer leert van de wereld om je heen. Ook moeten ze soms samenwerken en met elkaar overleggen. Na het algemene deel gaan de mannen aan de slag in hun niveaugroepje onder begeleiding van een taalcoach. Qua materiaal werken ze onder andere met de lesmethode Succes! In deze oefenboekjes voor volwassenen staan situaties uit het dagelijks leven en de werkomgeving van volwassenen centraal. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van andere lesmaterialen zoals Melkweg en Beter lezen. Soms worden alternatieve opdrachten bedacht zoals het schrijven van een gedicht of een verhaaltje schrijven bij een foto.  

Digitale vaardigheden 

Sinds november 2018 is er een andere pilot naast de taallessen gestart, namelijk het werken met de computer. Zo is er een groep van zes mannen die twaalf keer een les computervaardigheden krijgt. Deze les wordt ook gegeven onder het algemene uur van de taalles. De deelnemers van deze groep zijn mannen die zelf hebben aangegeven ook echt iets met de computer te willen leren. Een aantal mannen uit de groep gaan na de voorjaarsvakantie ook beginnen met het oefenen met internetbankieren, ook tijdens het algemene uur.  

Succesfactoren 

Vanuit de evaluaties is naar voren gekomen dat de deelnemers erg tevreden zijn met de lessen. Zo geven een aantal mannen aan meer te zijn gaan lezen. Daarnaast hebben ze het gevoel dat ze gewaardeerd worden. Aan het begin van het traject heeft er een nulmeting plaatsgevonden met een begintoets. Na een half jaar is dezelfde weer toets afgenomen waaruit bleek dat een groot aantal deelnemers qua taalniveau vooruit is gegaan. Thea: ‘Het is een ontzettend mooi programma, het is heel leuk om te doen. Het geeft veel energie! En dat een werkgever dit wil faciliteren, daar valt of staat zo’n traject wel mee. Maar het belangrijkste is dat ze terug willen komen, dat ze het fijn hebben in de les en dat ze dan ook nog iets leren’. 

Dat een gemeente het project heeft geïnitieerd en dat de lessen van de werkgever onder werktijd mogen plaatsvinden is ook een groot pluspunt. Thea: ‘Belangrijk is dat je goed in gesprek gaat met de organisatie die het wil gaan faciliteren. Dit is een basisvoorwaarde. Daarnaast is zorgvuldig screenen van belang. Dit kan met de Taalmeter, want deze meter is laagdrempelig en objectief.’ Daarnaast is goed contact met de verschillende partijen van belang. Tijdens de Taalmeterdag waren de loopbaanbegeleiders vanuit de gemeente Dalfsen de hele dag aanwezig. ‘We houden onderling contact, waardoor de lijntjes kort zijn. Zo zijn ze ook eens langs geweest tijdens een les’. 

Een ander voordeel is dat de ruimte waar de mannen les krijgen direct naast de Gemeentewerf zit. De voormannen van de deelnemers zijn dus altijd in de buurt, mocht er iets zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de taalcoaches die meewerken constant zijn. 

Een knelpunt is dat de lessen halfjaarlijks zijn en dat het geleerde hierdoor minder goed blijft hangen. Dit is voor sommigen best lastig. Deelnemers met een heel laag taalniveau zouden eigenlijk continu taalles moeten krijgen zodat het geleerde beter blijft hangen. De lesduur van 3 uur is ook wel lang, maar hierin is Thea flexibel. ‘Als ik merk dat de groep moe is, dan nemen we gewoon even pauze’.

Het project is een samenwerking tussen de Gemeente Dalfsen, de gemeentewerf Dalfsen Werkt, het Taalpunt Dalfsen, Deltion College en Stichting Lezen en schrijven. Meer weten? Neem dan contact op met Taalpunt Dalfsen via taalpunt@bibliotheekdalfsen.nl