Ze krijgen hierbij hulp van Taalambassadeurs. Het Alfa-college laat weten door te gaan met het project en ontwikkelt een jaarlijks terugkerend onderwijsprogramma rondom laaggeletterdheid.

“Het zijn betekenisvolle projecten voor onze studenten. Met DigiTaalBeter werken ze aan het belangrijke, maatschappelijke thema laaggeletterdheid”, zegt Simone van Leusden van het Alfa-college, coördinator Educatie & Inburgering en medeontwikkelaar van DigiTaalBeter. Op 11 februari organiseerde het Alfa-college in het Forum Groningen een symposium over innoveren door co-creatie. Studenten, docenten en bedrijven toonden trots innovaties die de afgelopen vijf jaar door samenwerkingen tot stand zijn gekomen. DigiTaalBeter is een voorbeeld van zo’n geslaagde samenwerking. Binnen het Alfa-college werken studenten van de opleidingen Mediavormgever en Marketing & Communicatie samen met organisaties en Taalambassadeurs.

Opdrachtgevers

Teams van studenten hebben verschillende projecten rondom laaggeletterdheid opgepakt. Opdrachtgevers waren de gemeente Groningen, WIJ Oosterparkwijk, Iederz, Groninger Forum en de Groningse Kredietbank. Zo wilde sociaal werkbedrijf Iederz het proces van het digitaal invullen van werkbriefjes graag gemakkelijker maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Studenten hebben een stappenplan ontwikkeld dat het invullen eenvoudiger maakt. Voor WIJ Oosterparkwijk maakten ze een filmpje dat op een scherm in een supermarkt werd vertoond. Het filmpje geeft informatie over beter leren lezen, schrijven, rekenen en computeren met een verwijzing naar het Taalhuis.

Bruggenbouwers

Een derde project was het vereenvoudigen van informatiemateriaal voor mensen met een bijstandsuitkering. De mbo’ers bedachten een boekje en één overzichtelijk blad met daarop een infographic en een aantal overzichtelijke iconen die de zaken die ze zelf moeten regelen en hun rechten en plichten verduidelijkt. Dit werd uiteindelijk uitgeroepen tot beste product door een jury bestaande uit Taalambassadeurs. De initiatiefnemers van het project DigiTaalBeter werden daarnaast uitgeroepen tot TaalHeld in de provincie Groningen in de categorie Bruggenbouwer. Bovendien maken ze nog kans op de titel TaalHeldenprijs 2019 van Stichting Lezen en Schrijven.

Klankbordgroep

De Taalambassadeurs dragen bij aan het succes van DigiTaalBeter. Ze vormen een klankbordgroep waar de studenten terechtkunnen met vragen en tips. Tijdens het symposium werden de Taalambassadeurs dan ook in het zonnetje gezet en werd er gewezen op hun belangrijke bijdrage in de aanpak van laaggeletterdheid. De onderwijsinstelling vraagt ieder voorjaar aan bedrijven en instellingen of ze vraagstukken hebben voor de studenten. “Met de projecten kunnen ze ondernemend leren. Ze leren er veel van als ze een echt product kunnen opleveren. En mooi dat ze aan de slag kunnen met een thema als laaggeletterdheid dat ver van hun afstaat”, aldus Simone van Leusden.

Digitaalbeter

In maart worden bedrijven en organisaties weer uitgenodigd met vraagstukken te komen. Het Alfa-college beoordeelt dan of er opdrachten voor de studenten tussen zitten.

Meer informatie

Neem voor meer informatie over het project DigiTaalBeter contact op met Raymond Versteijnen van het Alfa-college, e-mail: rvlf.versteijnen@alfa-college.nl.