In het onderzoek signaleert het SCP onder de maatschappelijke gevolgen voor laaggeletterden vooral de extra achterstanden door het thuisonderwijs en de kwetsbare arbeidsmarktpositie in de economische crisis die volgt relevant. Stichting Lezen en Schrijven werkt al de gehele coronacrisis aan uiteenlopende oplossingen voor de 2,5 miljoen volwassen laaggeletterden in Nederland. Zij lopen bijvoorbeeld door het uitvallen van fysieke lessen een nog groter risico op taal- en rekenachterstanden. Veel laaggeletterden missen digitale vaardigheden om online lessen te volgen. Het is belangrijk dat iedereen kan lezen en schrijven. De samenleving wordt namelijk sterker als iedereen kan meedoen.

Thuisonderwijs 

Uit het SCP-rapport blijkt dat er bepaalde randvoorwaarden zijn om tijdens de coronacrisis thuisonderwijs aan te bieden. Thuisonderwijs valt of staat met de vaardigheden van ouders om hun kinderen daarbij te begeleiden. In eerder onderzoek signaleerden leerkrachten dat de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kinderen erg varieert. In veel gezinnen bemoeien ouders zich amper met het onderwijs. Door de coronacrises werkt dat nu door in het thuisonderwijs. Dat komt onder meer omdat die ouders niet over benodigde basisvaardigheden, kennis of tijd beschikken of niet weten hoe ze hun kind kunnen helpen. Stichting Lezen en Schrijven weet uit onderzoek dat 1 op de 9 ouders met schoolgaande kinderen laaggeletterd is. Wanneer ouders moeite hebben met taal en/of rekenen, kunnen zij hun kind minder goed helpen met huiswerk. We weten daarnaast dat laaggeletterde ouders moeite hebben taalontwikkeling te stimuleren. Dat kan zorgen voor taalachterstanden. Hierdoor kunnen kinderen van laaggeletterde ouders een grotere achterstand oplopen gedurende het thuisonderwijs tijdens deze coronacrisis. 

Langetermijngevolgen 

Volgens het SCP volgt naar verwachting een economische crisis op deze coronacrisis. Dit kan grote gevolgen hebben voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Daarbij geeft het SCP aan dat een leven lang ontwikkelen niet altijd op het netvlies staat van groepen die juist een hoger risico hebben op een veranderende arbeidsmarkt. Uit de Staat van het Onderwijs 2019 bleek al eerder dat het arbeidsmarktperspectief van vroegtijdige schoolverlaters achterblijft op dat van gediplomeerden.  Stichting Lezen en Schrijven vindt dat een leven lang ontwikkelen voor iedereen toegankelijk en aantrekkelijk moet zijn, niet alleen voor hoger opgeleiden. Het is belangrijk dat ook volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen de kans krijgen om hun opgelopen achterstand in te halen. Stichting Lezen en Schrijven pleit daarom voor specifieke aandacht voor deze groep binnen het leven lang ontwikkelen. Laten we er als samenleving samen voor zorgen dat iedereen zich op zijn eigen niveau een leven lang kan ontwikkelen.