Ook bespraken we welke media laaggeletterden het liefst gebruiken. We vergeleken dit met de nieuwsbeleving en het mediagebruik van 501 niet-laaggeletterden. De resultaten van deze verkenning geven een indicatie, maar zijn niet representatief voor de hele groep laaggeletterden in Nederland. De volledige verkenning staat online.  

Stress

Laaggeletterden geven aan moeite te hebben met het vinden en vooral begrijpen van informatie, zoals nieuws. Zo'n 66 procent vindt het nieuws te moeilijk (tegenover 14 procent gemiddeld in Nederland). Dat geeft laaggeletterden een gevoel van uitsluiting. Ze ervaren daardoor meer stress en eenzaamheid dan niet-laaggeletterden. Laaggeletterden kunnen ook moeilijker nieuws van nepnieuws onderscheiden dan niet-laaggeletterden. Daardoor krijgen laaggeletterden zelfs verkeerde informatie. 

Interesse

Laaggeletterden hebben zeer hoge interesse in nieuws: 56 procent geeft aan ‘zeer veel’ en 42 procent ‘een beetje’ interesse te hebben. Dat is samen 98 procent (tegenover 87 procent gemiddeld in Nederland). Ze zouden nieuws nóg interessanter vinden wanneer nieuwsmedia makkelijkere woorden gebruiken. 

Zo'n 66 procent van de laaggeletterden kijkt het nieuws het liefst via de televisie. 20 Procent doet dat via apps of websites. Onder niet-laaggeletterden is dat juist andersom: 60 procent via apps of websites. De laaggeletterden zijn, net als niet-laaggeletterden, online actief. Ze gebruiken vooral hun smartphone en minder de computer of een tablet. 

Tips

Het is belangrijk dat laaggeletterden nieuws begrijpen. En dat ze sneller nieuws van nepnieuws kunnen onderscheiden. Door deze gesprekken hebben we een paar tips voor nieuwsmakers: 

  • Deel belangrijk nieuws altijd via de televisie. Zodat laaggeletterden juiste informatie krijgen van de media. 
  • Maak apps en websites toegankelijker. Bijvoorbeeld door teksten in begrijpelijke taal en meer gebruik van beelden en filmpjes. 
  • Betrek laaggeletterden in de ontwikkeling van nieuwsapps.

Vragen?

Jan-Willem Heijkoop

Senior persvoorlichter/woordvoerder