Open readspeaker blockpopup
Drentenaren, Utrechtse en Noord-Hollander winnen Taalheldenprijs
Prinses Laurentien maakte de 4 winnaars bekend in Amersfoort
“Jouw verhaal raakt ons diep. Dat je na zo’n moeilijke tijd niet bij de pakken neer ging zitten, maar er juist sterker uit kwam. Nu help je ook nog anderen. Dat is echt fantastisch. En het is hartverwarmend om te zien dat dingen die veel mensen normaal vinden, zoals je dochter kunnen helpen met huiswerk, voor jou geluk en zelfvertrouwen betekenen.” Met dat jurycommentaar wint Dennis Bos de Taalheldenprijs 2023. De prijs zet onder andere mensen die op latere leeftijd beter leerden lezen en schrijven in de schijnwerpers.
Er waren 35 genomineerden, verdeeld over drie categorieën. De jury bestond uit Anouk Hoogendijk (ex-profvoetballer), Minchenu Maduro (pedagoog), Steven Kazàn (goochelaar) en voorzitter René Karst (liedjesschrijver en zanger). H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden, oprichter van Stichting Lezen en Schrijven, reikte de prijs voor de achtste keer uit. Achmea en de Nationale Postcode Loterij maakten de Taalheldenprijs mede mogelijk.
De Taalhelden 2023 zijn
- Categorie Cursist – Dennis Bos (Emmen): “Ik ben vroeger erg gepest. Daardoor pakte ik niets meer aan. En leerde ik dus ook niet lezen en schrijven. Ik gebruikte jarenlang heel veel smoesjes om te verbergen dat ik niet kon lezen en schrijven. Op een gegeven moment geloofde ik m’n smoesjes zelf. Ik kwam erdoor in de problemen, zoals schulden. Dat ik nu kan lezen en schrijven, geeft mij een warm gevoel. Ik heb zoveel meer zelfvertrouwen gekregen. Mijn advies voor anderen die moeite hebben met lezen en schrijven: blijf er niet mee zitten. Er zijn heel veel mogelijkheden om er wat aan te doen.”
- Categorie Begeleiders – Fatiha Oucherg (Amsterdam). Het jurycommentaar luidt: “Jij laat zien dat laaggeletterd zijn, niets te maken heeft met hoe slim je bent. Maar met de kansen die je krijgt. Toen jij de kans kreeg om beter Nederlands te leren, greep je die met beide handen aan. En daarna stopte je niet. Je besloot anderen te gaan helpen. Daarmee ben je een rolmodel voor alle ouders in Nederland.”
- Categorie Bruggenbouwer – Hondsrugcollege 6-vwo (Nieuw-Amsterdam). Het jurycommentaar luidt: “Gezondheid is het belangrijkste wat er is. Dat jullie ervoor zorgen dat de website van de huisartsenpraktijk nu voor iedereen beter te begrijpen is, maakt daarom diepe indruk. De jury vindt het goed dat jullie er ook laaggeletterde ervaringsdeskundigen bij betrokken. Het is inspirerend om te zien dat jullie je al op zo’n jonge leeftijd, met zoveel succes, inzetten voor anderen. Jullie zijn de toekomst. Dit belooft veel goeds.”
- Categorie Publieksprijs – Foruzan Bakhtiary (Veenendaal). Het Nederlandse publiek koos met een ruime meerderheid van de stemmen Foruzan als favoriete genomineerde cursist. Als Afghaanse in Iran mocht ze niet naar de middelbare school. Terwijl ze zo graag wilde studeren. Om toch zoveel mogelijk te kunnen leren, ging ze 12 jaar lang thuis aan de slag. Ze studeerde hard, maar kreeg nooit een diploma. In Nederland komt ze nu zo ver mogelijk met taalcursussen. Ze staat voor iedereen klaar en ze weet goed wat ze wil: politieagent worden.
Prinses Laurentien:
“Lezen, schrijven, rekenen en omgaan met een smartphone of computer is voor ongelofelijk veel mensen niet vanzelfsprekend. De persoonlijke verhalen van de Taalhelden zorgen ervoor dat dit maatschappelijke vraagstuk dichter bij ons komt. Dat we het gaan herkennen en bespreekbaar maken. Het is belangrijk dat we als samenleving erover praten. Dat is een eerste stap om laaggeletterdheid te kunnen verminderen en voorkomen. Deze Taalhelden zijn het bewijs dat dat kan. Ik ben ontzettend trots op hen.”
De Taalheldenprijs en laaggeletterdheid
Sinds 2015 geeft prinses Laurentien met het uitreiken van de Taalheldenprijs de Taalhelden een podium. Zodat zij met hun verhaal weer vele anderen kunnen inspireren. In Nederland hebben zo’n 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. De genomineerden zijn mensen of samenwerkingsverbanden die zich op een bijzondere manier inzetten om deze basisvaardigheden te verbeteren. Die van zichzelf of die van anderen.
Lees meer op www.taalheld.nl.