"Met m'n handen werken daar was ik heel goed in. Maar met lezen en schrijven, had ik veel moeite. Mijn moeder had hetzelfde probleem en mijn vader ook een beetje. Dus ik wist goed hoe ik daarmee om moest gaan. Ik had telkens een ander smoesje om ergens onderuit te komen. Ik heb geen tijd. Ik moet iets anders doen. Of: dat doe ik straks wel. En mensen trapten er elke keer weer in.
Ik wilde heel graag mijn zoontje kunnen voorlezen. Mijn Digi-Taalhuis vrijwilliger heeft mij leren lezen en nu zijn we bezig met schrijven. Als ik iets wil bereiken, dan zet ik alles aan de kant om dat te halen. En dat is gelukt.
Ik wil dingen zelf kunnen doen. En nu kan ik mijn zoontje voorlezen. Daar ben ik het meest trots op. “Mama, wil je voorlezen?", vroeg hij altijd. En was het toen in één keer: papa. Dat was fantastisch.
Mijn zelfvertrouwen is terug. Nu heb ik een vast contract en mijn zoontje is tevreden. Ja, wat wil je nog meer?"
Over Marco
Marco laat zien dat het nooit te laat is om te leren lezen en schrijven. Hij is een prachtig en krachtig voorbeeld voor zijn kind en voor iedereen die zijn verhaal hoort. Marco is harde werker. Op zijn werk en in het behalen van doelen. Zo is het hem gelukt de cirkel van laaggeletterdheid te doorbreken. Hij inspireert collega's om ook aan de slag te gaan met taal. Hij laat zien dat veel oefenen, loont. Een echte doorzetter, waar we allemaal iets van kunnen leren. Marco gaat heel trouw naar de taalles in het Digi-Taalhuis Etten-Leur.
Marco is open over zijn worsteling en gebruikt zijn ervaring om te laten zien dat heldere taal belangrijk is. Hij helpt mee bij het testen van de nieuwe site van Taal West-Brabant. Hij helpt collega's op weg en draagt bij aan de activiteiten van de Week van lezen en schrijven. Marco heeft ook al regelmatig in de krant gestaan. Daar moet je wel lef voor hebben. En dat heeft hij.
Alle genomineerde Taalhelden in de categorie Cursist zijn laaggeletterd in hun moedertaal. Een laaggeletterde kan wel lezen en schrijven, alleen niet goed genoeg om helemaal mee te doen aan de samenleving.