Om meer deelnemers met een NT1-achtergrond te betrekken bij activiteiten en cursussen voor basisvaardigheden, is het belangrijk aandacht te besteden aan alle fasen in de aanpak basisvaardigheden: bereid zijn, vinden, opleiden en volgen. In elke fase is het van belang om de taken, rollen en het eigenaarschap goed te borgen.
Fase 1 - Bereidheid, planning en samenwerking: afspraken maken met organisaties waar de NT1-doelgroep te vinden is.
Fase 2 - Vinden: vinden en motiveren van deelnemers.
Fase 3 - Opleiden: aanbieden van passend aanbod dicht bij de doelgroep.
Fase 4 - Volgen: de voortgang en de resultaten monitoren.
Allereerst is het belangrijk om afspraken te maken met organisaties waar de doelgroep te vinden is en de benadering persoonlijk af te stemmen op hun motivatie. Vervolgens is het belangrijk dat er een aanbod is dat aansluit bij hun interesses. Aandacht voor samenhang en de stappen in het proces maken een effectieve lokale aanpak basisvaardigheden mogelijk. Projecten die niet goed van de grond kwamen, hadden vaak maar een of twee van de fasen die goed waren uitgewerkt.
Passend aanbod bij de gevolgde activiteiten
Bij het Digimaatjes project van Digi-Taalhuis Breda wordt er op één-op-één begeleiding gegeven en zijn er drie instroommomenten per jaar. Dit zorgt ervoor dat een deelnemer niet lang hoeft te wachten voor hij of zij kan starten en kan er nog beter worden ingespeeld op individuele behoeftes.
De centrale Bibliotheek Rotterdam organiseert veel verschillende activiteiten zoals Klik & Tik, Digisterker, Les op Maat en de Taalclub. Deze worden allemaal aangeboden op het ontwikkelplein. Daar zijn ook andere organisaties aanwezig zoals het UWV-loket en een punt om je bankzaken te regelen. Zo wordt er op één centrale plek, gelijktijdig hulp geboden bij leervragen van de deelnemers.