Hoe bereik je NT1’ers?

Hoe effectief zijn non-formele activiteiten bij het bereik van NT1'ers? Wat maakt een project tot een succes en hoe wordt vervolgaanbod onder de aandacht gebracht? Het onderzoek 'Bereik en effect van non-formele activiteiten voor NT1'ers' laat zien dat het goed mogelijk is om mensen met een NT1-achtergrond te bereiken met non-formele activiteiten. En dat deze activiteiten in de ervaring van de deelnemers bijdragen aan betere basisvaardigheden en sociale inclusie. 

De belangrijkste succesfactoren die naar voren komen in dit onderzoek:

  • Een persoonlijke benadering werkt het beste bij het werven van NT1’ers.
  • De inzet van sleutelfiguren (leidinggevenden, collega’, Taalambassadeurs) werkt goed bij het werven van mensen met een NT1-achtergrond.
  • (non-formeel) Aanbod dat goed aansluit bij belevingswereld en de leerwens van de doelgroep. Voor een succesvolle doorstroom helpt het ook om het vervolgaanbod direct beschikbaar te hebben én dat het aansluit bij de leerwens van de doelgroep.
  • Een goede samenwerking van partijen binnen het netwerk van de doelgroep. Dit vraagt onder andere op beleidsniveau een wijkgerichte aanpak en betrokkenheid van organisaties die contact hebben met mensen met beperkte basisvaardigheden.

Ben je benieuwd naar de andere succesfactoren? Lees dan verder in de samenvatting van het onderzoek.
 

Samenvatting onderzoek 'bereik en effect van non-formele activiteiten voor NT1'ers' Downloaden


Doen wat werkt

Het is belangrijk om te begrijpen wat er nodig is bij het organiseren van non-formele activiteiten, zodat we effectieve manieren kunnen inzetten om juiste deze NT1-doelgroep te bereiken en ondersteunen in hun leerwensen.

Onze aanbevelingen

In het onderzoek zijn verschillende positieve factoren en knelpunten bij het werven en bereiken van de NT1-doelgroep in kaart gebracht. In de praktijk zien we dat de volgende succesfactoren van groot belang zijn voor geslaagde activiteiten:

  • Voor het werven van de doelgroep is het nodig om mensen persoonlijk, actief en positief aan te spreken.
  • Een wijkgerichte aanpak en samenwerking met organisaties waar mensen met een NT1-achtergrond al komen zijn hiervoor essentieel.
  • Dit vraagt om professionals en vrijwilligers met de juiste kennis en vaardigheden om deze contacten op te zoeken. 

Om mensen met een NT1-achtergrond goed te bereiken, is het essentieel om aan te sluiten bij hun belevingswereld, intrinsieke motivatie en leerwensen. Een goed ingericht eerste intakegesprek helpt hierbij en vraagt om getrainde professionals. Daarnaast werkt het motiverend om cursussen in groepsverband aan te bieden, met meerdere instroommomenten per jaar, zodat deelnemers van elkaar kunnen leren en snel kunnen starten.

 

Werving bij de gevolgde activiteiten

Op het Leerplein bij Zaffier kunnen deelnemers aan de slag gaan met programma’s van Oefenen.nl. Potentiële deelnemers worden hier actief benaderd via Taalambassadeurs. Deelnemers binnen het participatiebedrijf Westrom worden mondeling benaderd via hun teamleider om deel te nemen aan de cursus Basisvaardigheden.

Om meer deelnemers met een NT1-achtergrond te betrekken bij activiteiten en cursussen voor basisvaardigheden, is het belangrijk aandacht te besteden aan alle fasen in de aanpak basisvaardigheden: bereid zijn, vinden, opleiden en volgen. In elke fase is het van belang om de taken, rollen en het eigenaarschap goed te borgen.

Fase 1 - Bereidheid, planning en samenwerking: afspraken maken met organisaties waar de NT1-doelgroep te vinden is.
Fase 2 - Vinden: vinden en motiveren van deelnemers.
Fase 3 - Opleiden: aanbieden van passend aanbod dicht bij de doelgroep.
Fase 4 - Volgen: de voortgang en de resultaten monitoren. 

Allereerst is het belangrijk om afspraken te maken met organisaties waar de doelgroep te vinden is en de benadering persoonlijk af te stemmen op hun motivatie. Vervolgens is het belangrijk dat er een aanbod is dat aansluit bij hun interesses. Aandacht voor samenhang en de stappen in het proces maken een effectieve lokale aanpak basisvaardigheden mogelijk. Projecten die niet goed van de grond kwamen, hadden vaak maar een of twee van de fasen die goed waren uitgewerkt.

 

Passend aanbod bij de gevolgde activiteiten

Bij het Digimaatjes project van Digi-Taalhuis Breda wordt er op één-op-één begeleiding gegeven en zijn er drie instroommomenten per jaar. Dit zorgt ervoor dat een deelnemer niet lang hoeft te wachten voor hij of zij kan starten en kan er nog beter worden ingespeeld op individuele behoeftes.

De centrale Bibliotheek Rotterdam organiseert veel verschillende activiteiten zoals Klik & Tik, Digisterker, Les op Maat en de Taalclub. Deze worden allemaal aangeboden op het ontwikkelplein. Daar zijn ook andere organisaties aanwezig zoals het UWV-loket en een punt om je bankzaken te regelen. Zo wordt er op één centrale plek, gelijktijdig hulp geboden bij leervragen van de deelnemers.

Het is belangrijk dat gemeenten de mogelijkheden voor non-formele activiteiten opnemen in hun meerjarig beleid. Dit biedt stabiliteit en duurzaamheid, waardoor het niet wegvalt bij organisatorische wisselingen. Bovendien biedt het de kans, wanneer het onderwijs samenwerkt met één of meerdere thema’s uit het sociale domein (via een integrale aanpak), om de hiervoor genoemde fasen in samenhang goed neer te zetten.

 

Wat hebben de non-formele activiteiten opgeleverd?

  • Op het Leerplein van Zaffier zijn deelnemers aan de slag gegaan met de programma’s van Oefenen.nl. 78% van de deelnemers geeft aan meer plezier te hebben in leren.
     
  • In het participatiebedrijf Westrom volgen werknemers de cursus ‘Basisvaardigheden’. De lessen zijn gericht op de (online) werkomgeving van Westrom. 44% van de deelnemers geeft na het volgen van de lessen aan de zaken in hun werkomgeving beter te kunnen regelen.
     
  • Het leerwerkbedrijf Ecoware biedt verschillende workshops aan om deelnemers zelfredzaam te maken in de maatschappij. 45% van de deelnemers heeft na het volgen van de workshops een betere grip op hun leven.
     
  • In de Centrale Bibliotheek Rotterdam konden deelnemers werken met het programma ‘Klik & Tik’. 83% van de deelnemers heeft meer zelfvertrouwen in het gebruik van een computer, tablet of smartphone.

 

 

 

  • Bij het ontwikkelbedrijf Risse Groep konden werknemers aan de slag met hun basisvaardigheden in de cursus ‘Lezen en Schrijven’. Alle deelnemers leerden met veel plezier en willen nog meer leren.
     
  • Bij het Digi-Taalhuis Breda konden mensen deelnemen aan de workshop ‘Basis Tablet en Telefoon’. 60% van de deelnemers had na afloop meer zelfvertrouwen in het gebruik van een computer, tablet of smartphone.
     
  • Een andere activiteit van het Digi-Taalhuis Breda was het Digimaatjesproject. Hierin konden deelnemers één-op-één aan de slag met hun digitale vaardigheden. 75% van de deelnemers heeft nu een beetje meer contact met vrienden en familie via de computer, tablet of smartphone. 
     

 

Ook aan de slag met het bereiken van NT1'ers?

Onze adviseurs in de regio geven advies en ondersteuning bij het bereiken van mensen met een NT1-achtergrond en het inrichten van een structurele aanpak van basisvaardigheden. Daarmee zorgen we ervoor dat gemeenten, sociale werkvoorzieningen, Taalhuizen en welzijnsorganisaties bovenstaande aanbevelingen en succesfactoren kunnen toepassen. Of, als dat niet mogelijk is, adviseren om te kiezen voor een andere aanpak.