Voorwaarden
Sturing, samenwerking en van elkaar leren zijn belangrijke voorwaarden om resultaat te boeken in het terugdringen van laaggeletterdheid.
Hoe zet u een integrale aanpak laaggeletterdheid op? Zijn er voorbeelden uit andere gemeenten?
Sturing, samenwerking en van elkaar leren zijn belangrijke voorwaarden om resultaat te boeken in het terugdringen van laaggeletterdheid.
De afgelopen jaren was er veel aandacht voor laaggeletterdheid. Maar het is nog niet genoeg. Daarom zet Nederland in de periode 2020-2024 extra geld in om meer mensen te helpen. Alle gemeenten moeten daarvoor een plan maken: een regionaal programma voor de aanpak van laaggeletterdheid. En alle gemeenten moeten zorgen voor een goed aanbod van lessen, voor alle doelgroepen laaggeletterden. De rijksoverheid heeft hierover een Kamerbrief geschreven: ‘Samen aan de slag voor een vaardig Nederland’. Hierin staan de drie hoofddoelen van het nieuwe beleid voor laaggeletterdheid en educatie. De doelen zijn: meer mensen vinden, weten wat werkt en goede hulp in elke gemeente.
Lees op de site van de Rijksoverheid meer over de aanpak laaggeletterdheid.
In een onderzoek uit 2017 wordt ingegaan op het integreren van de aanpak laaggeletterdheid in het gemeentelijk sociaal domein.
Ecorys ontwikkelde een handige factsheet. Deze factsheet geeft praktische tips voor beleidsmedewerkers om hier in hun gemeente mee aan de slag te gaan.
Ja, laaggeletterdheid komt in het hele land voor. Wilt u weten hoe de situatie in uw gemeente is? Kijk dan op de website Geletterdheid Inzicht.
We ondersteunen u met het implementeren van structurele screening op laaggeletterdheid en adviseren over implementatie van screeningsinstrumenten. Lees hier alles over screenen en onze screeningsinstrumenten.
–