Roelof:

“Op mijn werk maakten ze grapjes over mijn taalgebruik. Ik was ook helemaal niet handig met de iPad. Ik schaamde me en verborg het met humor en praatjes. Nu niet meer. Ik krijg respect voor wat ik wél kan. Als je moeite hebt met lezen en schrijven ben je niet dom.” 

Roelof maakte jarenlang na elke werkdag een overzicht van de uren die hij had gewerkt. En van de materialen die hij had gemaakt. Zijn vrouw hielp hem daarbij. Zij schreef alles voor hem op. De volgende dag leverde hij het overzicht in op kantoor. Tot hij dat 4 jaar geleden opeens digitaal moest gaan doen. Via een Ipad.

Boos en verdrietig 

Roelof zei dat hij niet handig was met een computer. En al helemaal niet met een Ipad. Op zijn werk reageerden ze met: “Ga maar naar de bibliotheek, daar geven ze computerles. Je leert het maar!” Dat maakte hem boos en verdrietig. Er werden ook grapjes gemaakt over zijn taalgebruik. Omdat het vol fouten zat. 

Schaamte 

Roelof meldde zich aan bij het DigiTaalhuis in Heerenveen. Om te leren om op de Ipad te werken. Tijdens de lessen werd al snel duidelijk dat hij ook moeite had met taal. Maar dat verborg hij met humor en praatjes. Want hij schaamde zich. Uiteindelijk voelde hij zich veilig genoeg om te zeggen dat hij hulp nodig had. 

Eigen woordzoeker 

Roelof vond de eerste schrijfopdrachten moeilijk. Hij zuchtte en pufte erbij. Maar, hij gaf niet op! Hij ging elke week naar de les. En hij deed altijd erg zijn best. Daardoor ging het steeds beter. Hij maakte zelfs een eigen woordzoeker. Er stond boven: De uitkomst is de naam van degene die dit eerst niet kon!

Vrijwilliger of cursist? 

Roelof hielp ook graag anderen. Bijvoorbeeld door een gesprek te voeren met cursisten die uit een ander land komen. Op een dag kwam Roelof een bekende tegen in het DigiTaalhuis. Ze vroeg: “Ben je hier vrijwilliger?” Hij durfde niet te zeggen dat hij cursist was. Daarom gaf hij haar een pen van Stichting Lezen en Schrijven waarop stond: ‘moeite met lezen en schrijven?’ Dat had ze nooit verwacht.

Zelfvertrouwen 

Roelof bereikte met zijn moed en doorzettingsvermogen wat hij wilde. Hij leest nu de krant en leent boeken bij de bibliotheek. Schrijven is nog wat moeilijker. Maar het belangrijkste wat hij leerde, is dat hij respect krijgt voor wat hij wel kan. Want als je moeite hebt met lezen en schrijven ben je niet dom. Roelof kan en weet juist heel veel. In zijn werk geeft hij bijvoorbeeld leiding aan 20 mensen. Hij werkte ze allemaal in. De lessen in het DigiTaalhuis gaven hem zelfvertrouwen. Hij schaamt zich niet meer. En dat gunt hij iedereen. 

Daarom vertelt hij nu tijdens bijeenkomsten vol passie over zijn eigen ervaringen. En hij vertelt graag aan werkgevers hoe het is om te werken als je moeite hebt met lezen en schrijven. Hij moedigt ook werknemers aan om weer te gaan leren. Want hij zegt nu zelf: had ik dit maar eerder gedaan! 

Taalheldenprijs wordt mogelijk gemaakt door

Achmea sponsor van de taalheldenprijs Postcode Loterij sponsor van de taalheldenprijs